2019 Finnarp-retkikunnassa oli teknisen henkilön ominaisuudessa mukana myös konemestari Hannu Luoto.
”Tärkeimpänä asiana huolehdin aseman sähkön- ja lämmöntuotannosta”, Luoto kertoo.
Saattolämmityksen suuri merkitys
Yksi suunniteltu korjauskohde oli aseman harmaaveden poistoputken saattolämmitys. Asemalla oli 30 vuoden aikana tehty kytkentöjä tavalla jos toisellakin – poistoputken saattolämmityksen sähkön syöttö oli kytketty niin, että saattolämmityskaapelin vioittuessa se laukaisi sulakkeita, pimentäen muita saman syötön takaa tulevia kohteita.
”Pahimmillaan tämä katkaisi sähkönsyötön tutkimuskontteihin, jolloin mittaukset keskeytyivät. Vaikutukset ulottuivat myös tutkimuskeskuksen asuintiloihin”, Luoto kertoo.
Ääriolosuhteissa harmaavesiputken saattolämmityksellä itsellään on suuri merkitys.
”Putki on tärkeää pitää sulana sillä jos se jäätyy, sulaminen ei tapahdu kohtuullisessa ajassa asemalla oleskelua ajatellen”, toteaa Luoto.
Poikkeuksellista perehdytystä
Luoto alkoi etsiä varteenotettavaa sähkölämmityssäädintä. Laitteen pitäisi kestää Etelämantereen kylmä talvi, toimia luotettavasti ja olla suhteellisen yksinkertainen käyttää ja valvoa.
”Silloinen työnantajani oli tehnyt yhteistyötä Planrayn kanssa ja tiesin, että tällainen tuote kuin BlueTrace heiltä löytyy”, kertoo Luoto.
Luoto otti yhteyttä Planrayhin ja asioista päästiin nopeasti yhteisymmärrykseen. BlueTrace toimitettiin tilauksen mukaisesti ja perehdytys laitteeseen järjestettiin aikataulusyistä poikkeuksellisesti puhelimitse.
”BlueTrace -tuotepäällikkö Vesa Kovalaisen kanssa kävimme laitetta ja sen toimintoja läpi juuri ennen lähtöäni tutkimusmatkalle”, Luoto sanoo.
”Ominaisuuksiensa puolesta laite vaikutti oikein lupaavalta.”